Petr Vaněček: Budoucnost prodeje ojetých aut je spojena s umělou inteligencí

Petr Vaněček, spolugenerální ředitel AURES Holdings, má bohaté zkušenosti v automobilovém průmyslu. V posledních měsících se ale jeho zájem upírá i jiným směrem. Od svého jmenování v roce 2024 do čela největšího prodejce ojetých vozů ve střední Evropě, se zaměřuje na digitalizaci tohoto jinak vcelku tradičního byznysu, a to za využití umělé inteligence. Cílem je zvýšil efektivitu prodeje vozů a zlepšit zákaznickou zkušenost.

Technologické inovace pohání prodeje

Prim hraje intenzivní využívání technologií, zejména strojové učení a analýza velkých dat (big data). Tyto technologie pomáhají totiž společnosti optimalizovat ceny a předpovídat tržní trendy, což zvyšuje přesnost a rychlost obchodních rozhodnutí.

Na začátku je robot, který skenuje všechny nové nabídky na trhu. Algoritmy validují inzeráty a aplikují cenová a likviditní kritéria. To umožňuje rychlou identifikaci smysluplných příležitostí pro nákup vozů, a to nejen na českém trhu, ale i v Německu a dalších zemích. Tento systém nejenže zefektivňuje proces nákupu, ale také optimalizuje alokaci aut mezi různými trhy.

AI se také využívá při prodeji aut. Alokační model zajišťuje, že vozy nakoupené například v Německu jsou prodány tam, kde je to nejvýhodnější, ať už to je v Praze, Ostravě nebo na Slovensku. Tento systém zvyšuje profitabilitu a umožňuje rychlejší obrat vozů. AURES Holdings prodává 71 % aut jinde, než kde je vykoupí, což ukazuje efektivitu tohoto modelu. Divize Data science nyní čítá téměř 50 lidí, kteří se zaměřují na robotické vyhledávání, naceňování a dynamic pricing modely. Technologie pomáhá stanovovat ceny a upravovat je podle aktuální poptávky a nabídky na trhu.

„Umělá inteligence a big data jsou klíčové pro naši schopnost rychle reagovat na změny trhu a poskytovat lepší služby zákazníkům,“ říká Petr Vaněček. Díky těmto inovacím dokáže majitel sítě AAA Auto, firma AURES Holdings lépe předpovídat poptávku a upravovat nabídku vozů podle aktuálních potřeb trhu. Firma také vyvinula interní software, který analyzuje trh každou minutu a vyhodnocuje všechny dostupné příležitosti. Tento software dokáže určit, pro který trh je konkrétní vozidlo nejvhodnější, což usnadňuje přesuny vozů mezi různými zeměmi.

Nástroje na bázi AI nyní píší třeba texty inzerátů a odpovídají také na otázky zákazníků na linkách jednotlivých provozů – AAA Auto, Mototechna a Driverama. „I když jsme vždy kladli důraz na osobní kontakt, AI se ukázala jako velmi efektivní. Testy ukazují, že dosahuje výsledků srovnatelných s nejlepšími operátory. Specifické dotazy stále řeší lidé,“ uvedl Petr Vaněček, který AURES Holdings vede společně s Karolínou Topolovou, jednou z nejvlivnějších žen českého byznysu.

Vaněček, který sám začínal v call centru AAA Auto před pětadvaceti lety, dodává, že AI výrazně zlepšila operace call centra. AI je schopna rychle identifikovat a zpracovat nové inzeráty, což zvyšuje rychlost reakce na tržní příležitosti. Technologie také umožňují lépe porozumět potřebám našich zákazníků a rychleji reagovat na změny na trhu. Jak však Petr Vaněček zdůrazňuje, i když technologie přináší velkou efektivitu, lidský faktor je zejména ve složitějších situací často nenahraditelný.

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Tvorba webových stránek: Webklient