Petr Vaněček, spolugenerální ředitel AURES Holdings, má bohaté zkušenosti v automobilovém průmyslu. V posledních měsících se ale jeho zájem upírá i jiným směrem. Od svého jmenování v roce 2024 do čela největšího prodejce ojetých vozů ve střední Evropě, se zaměřuje na digitalizaci tohoto jinak vcelku tradičního byznysu, a to za využití umělé inteligence. Cílem je zvýšil efektivitu prodeje vozů a zlepšit zákaznickou zkušenost.
Technologické inovace pohání prodeje
Prim hraje intenzivní využívání technologií, zejména strojové učení a analýza velkých dat (big data). Tyto technologie pomáhají totiž společnosti optimalizovat ceny a předpovídat tržní trendy, což zvyšuje přesnost a rychlost obchodních rozhodnutí.
Na začátku je robot, který skenuje všechny nové nabídky na trhu. Algoritmy validují inzeráty a aplikují cenová a likviditní kritéria. To umožňuje rychlou identifikaci smysluplných příležitostí pro nákup vozů, a to nejen na českém trhu, ale i v Německu a dalších zemích. Tento systém nejenže zefektivňuje proces nákupu, ale také optimalizuje alokaci aut mezi různými trhy.
AI se také využívá při prodeji aut. Alokační model zajišťuje, že vozy nakoupené například v Německu jsou prodány tam, kde je to nejvýhodnější, ať už to je v Praze, Ostravě nebo na Slovensku. Tento systém zvyšuje profitabilitu a umožňuje rychlejší obrat vozů. AURES Holdings prodává 71 % aut jinde, než kde je vykoupí, což ukazuje efektivitu tohoto modelu. Divize Data science nyní čítá téměř 50 lidí, kteří se zaměřují na robotické vyhledávání, naceňování a dynamic pricing modely. Technologie pomáhá stanovovat ceny a upravovat je podle aktuální poptávky a nabídky na trhu.
„Umělá inteligence a big data jsou klíčové pro naši schopnost rychle reagovat na změny trhu a poskytovat lepší služby zákazníkům,“ říká Petr Vaněček. Díky těmto inovacím dokáže majitel sítě AAA Auto, firma AURES Holdings lépe předpovídat poptávku a upravovat nabídku vozů podle aktuálních potřeb trhu. Firma také vyvinula interní software, který analyzuje trh každou minutu a vyhodnocuje všechny dostupné příležitosti. Tento software dokáže určit, pro který trh je konkrétní vozidlo nejvhodnější, což usnadňuje přesuny vozů mezi různými zeměmi.
Vzhledem k tomu, že jsme začali se strojovým učením už v roce 2014, tak si myslíme, že máme opravdu dostatečný náskok před konkurencí,“ říká Vaněček. Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/aaa-auto-auta-strojove-uceni-umela-inteligence.A240407_200358_ekonomika_mejt
Nástroje na bázi AI nyní píší třeba texty inzerátů a odpovídají také na otázky zákazníků na linkách jednotlivých provozů – AAA Auto, Mototechna a Driverama. „I když jsme vždy kladli důraz na osobní kontakt, AI se ukázala jako velmi efektivní. Testy ukazují, že dosahuje výsledků srovnatelných s nejlepšími operátory. Specifické dotazy stále řeší lidé,“ uvedl Petr Vaněček, který AURES Holdings vede společně s Karolínou Topolovou, jednou z nejvlivnějších žen českého byznysu.
Vaněček, který sám začínal v call centru AAA Auto před pětadvaceti lety, dodává, že AI výrazně zlepšila operace call centra. AI je schopna rychle identifikovat a zpracovat nové inzeráty, což zvyšuje rychlost reakce na tržní příležitosti. Technologie také umožňují lépe porozumět potřebám našich zákazníků a rychleji reagovat na změny na trhu. Jak však Petr Vaněček zdůrazňuje, i když technologie přináší velkou efektivitu, lidský faktor je zejména ve složitějších situací často nenahraditelný.