„Zimními pneumatikami chráníte své vozidlo, život svůj i ostatních,“ radí kutnohorští policisté

Nutnost používat zimní pneumatiky se začíná velmi pomalu dostávat i do české legislativy. Až do minulého roku bylo možné jezdit celoročně na pneumatikách s minimální hloubkou dezénu hlavních obvodových drážek 1,6 mm. Rozhodnutí o použití zimní pneumatiky bylo jen na řidiči.

Novelou vyhlášky č. 30/2001 Sb., která provádí pravidla provozu na pozemních komunikacích, musí mít všichni řidiči v době od 1. listopadu do 31. března alespoň na úsecích vyznačených dopravní značkou „zimní výbava“ (značka C15a a C15b) zimní pneumatiky. Vozidla do 3,5 tuny musí mít zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm na všech kolech, vozidla nad 3,5 tuny zimní pneumatiky nebo pneumatiky M+S s minimální hloubkou dezénu 6 mm na všech hnaných kolech. Použití zimních pneumatik může být nahrazeno použitím sněhových řetězů. Tak se zabývá zimními pneumatikami naše legislativa.

Zimní pneumatiky mají v zimních podmínkách podstatně kratší brzdnou dráhu. Za zhoršených podmínek to na silnici prostě více klouže. To ví každý řidič. Ne každý řidič si už uvědomuje, že letní pneumatika provozovaná v zimním období s klesající teplotou tuhne a tvrdý povrch pneumatik nejenže hůře přilne k povrchu vozovky, ale také více klouže. To je jeden z hlavních důvodů proč v zimě používat jen zimní pneumatiky.

Kritická hranice pro použití zimních pneumatik je 7 °C, kdy se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Pokud teplota klesne pod 7 °C, je nejvyšší čas k přezutí zimních pneumatik.

Směs zimní pneumatiky na bázi siliky se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má kromě jiné směsi i jiné drážkování. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z jednotlivých dezénových bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu.

Mnohem častěji jsou silnice mokré s podílem sněhové břečky. Na takovém povrchu, ani nová letní pneumatika s hlubokým dezénem neobstojí, zejména díky její nižší přilnavosti a zvýšené tuhosti vlivem nízkých teplot.

Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou nastane v průběhu náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly. Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha.

Tím nejdůležitějším aspektem pro použití zimních pneumatik je tak především bezpečnostní hledisko. V zimě jako takové je jen díky změně povětrnostních podmínek riziko vzniku dopravní nehody 6x vyšší než v létě.

Zimními pneumatikami chráníte své vozidlo, život svůj i ostatních!

Převzato ODTUD

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Na co si dát pozor při výběru fotovoltaiky a tepelného čerpadla?

Výběr fotovoltaického zařízení a tepelného čerpadla znamená investici, která bude mít vliv na naši budoucnost. Je důležité si uvědomit, že výběrem správného systému můžeme ušetřit spoustu peněz a snížit naši uhlíkovou stopu. Proto se při výběru obou zařízení musíme zaměřit na některé klíčové body, abychom měli jistotu, že jsme udělali nejlepší možnou volbu.

Znáte hlavní města světa?

Světové metropole jsou města, která hrají klíčovou roli v globálním ekonomickém, kulturním a politickém systému. Tyto města často představují kulturní a historická centra, kde se nacházejí ikonické stavby, muzea a památky. Tento kvíz se zaměřuje na hlavní města největších světových ekonomik a stává se tak skvělou příležitostí procvičit si své znalosti o hlavních městech po celém světě.

Co je CE certifikace a pro koho je důležitá?

Označení CE je důkazem, že výrobce nechal výrobek posoudit a ten splňuje zdravotní, bezpečnostní a environmentální požadavky. Tahle certifikace vám jednak dodá na důvěryhodnosti, jednak