Search
Close this search box.

„Za naší prací si skálopevně stojíme,“ říká Richard Peška

Kruhový objezd, který vznikl v Třebíči na ulici Bedřicha Václavka, vyvolává neustále emoce. Špatně se projíždí autobusům a kamionům (kamiony tam ovšem nemají co dělat). Trnem v oku je některým místním politikům, jako například členu dopravní komise Aleši Novákovi.

„Již v první den provozu nastaly v místě velké komplikace. Několik autobusů nebylo schopno projet křižovatku z ulice Jungmannova směrem k Masarykovu náměstí. Zcela neomluvitelné a absurdní je tvrzení radnice, která ústy mluvčí uvedla, že dvě třetiny řidičů autobusů, tedy profesionálních řidičů, kruhový objezd projede, předpisy jsou splněny a křižovatka je tedy v pořádku. Opravdu to tak je? Nikoliv! Po prozkoumání norem, stavebních předpisů a mých konzultací s projektanty (panem Josefem Martinem Čuříkem) i odborníky na Fakultě dopravní ČVUT v Praze (například proděkanem Ing. Bc. Petrem Kumpoštem Ph.D) se mi potvrdilo, že křižovatka je vybudována zcela nevhodně a popírá základní znak miniokružních křižovatek. Tím by měl být tzv. plně pojížděný středový ostrůvek, který mohou autobusy a nákladní vozidla bez problémů dle pravidel přejet,“ říká Aleš Novák dodává: „Středový ostrůvek umožňuje vozidlům s horší manévrovací schopností projíždět střed křižovatky. Zde je však pouze ostrůvek, který je nutný objet. To je důvod, proč docházelo a stále dochází k problémům s průjezdem autobusů. Řidiči autobusů jsou mnohdy donuceni k nebezpečnému couvání přímo v křižovatce a porušování dopravních předpisů. Nabízí se tady zcela jednoduché řešení, které mělo být zvoleno již při budování křižovatky, a to nechat průjezdnou středovou část miniokružní křižovatky.“

S tímto tvrzením nesouhlasí třebíčský místostarosta Vladimír Malý, který má dopravu ve své gesci. Podle jeho slov kruhový objezd splňuje veškeré normy. „Pravdou je, že průjezd je horší, ale projet se to dá,“ říká Vladimír Malý a dodal: „Přesunutí sloupu veřejného osvětlení zvýšilo komfortnost průjezdu autobusů.“ Situace samozřejmě není ideální, ale jak říká Vladimír Malý, současná situace jen potvrzuje nutnost obchvatu města.

Od Vladimíra Malého jsme dostali k dispozici i stanovisko Richarda Peška z firmy VYZNAč, která stavbu kruhového objezdu realizovala.

Zde je jeho stanovisko: „Předem je důležité sdělit informaci, že město Třebíč je „pouhým“ účastníkem řízení, nikoli investorem – stavebníkem – správním orgánem rozhodujícím o povolení uzavírky a následném provoze na pozemních komunikacích. Tím je odbor dopravy krajského úřadu Vysočina a odbor dopravy Městského úřadu Třebíč, který formálně s radou města nemá nic společného. Bohužel rozdílnost pojmů státní správa a samospráva některým uchází. V rámci úplné uzavírky komunikace I. třídy v intravilánu s intenzitou dopravy jaká je ve městě Třebíči, jsme měli za úkol najít takové objízdné trasy, kde by byly splněny požadavky bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Situaci všichni dobře známe, kdy jeden jízdní směr a vedení objízdné trasy nám řeší světelná signalizace a následné pravé odbočení po trasách (směr Jihlava – Náměšť). Druhý proud vozidel nám bohužel komplikuje levé odbočení z vedlejší komunikace na ulici Bedřicha Václavka – což je pro plynulost a bezpečnost provozu kapitální problém. Situaci jsme mohli řešit několika dostupnými způsoby:

– ponecháním původního stavu. Došlo by zde k tomu, že by nebyla zajištěna plynulost silničního provozu, tvořily by se kolony na preferovaném toku dopravy a nic by se tímto krokem nevyřešilo, ba naopak by se situace ještě více zhoršila
– změnou přednosti v jízdě v křižovatce. Došlo by k tomu, že bylo jasně zřetelné, kdo má přednost v jízdě, ovšem by zde nebyla zachována plynulost provozu a obecně platí, že změny přednosti v jízdě s sebou nesou velké riziko v navýšení nehodovosti v křižovatce komunikací (lidé jezdi tzv. po paměti, nesledují dopravní značení a dochází k dopravním nehodám)
– instalací semaforové soupravy. Došlo by k tomu, že by křižovatka byla bezpečná, ovšem by nebyla plynulá (tvořily by se opět kolony vozidel bez preference objízdné trasy).
– výstavbou provizorní mini okružní křižovatky. Dle mého názoru jediné správné řešení, kdy je naprosto jasné, kdo má přednost v jízdě a je zde zachována plynulost provozu.

Nyní si dovolím k okružní křižovatce pár slov. Jejím úkolem není zajistit zlepšení původní situace, ale zajistit nový stav, kdy je na místní komunikaci převedena doprava ze silnice I. třídy. Jejím dalším úkolem je bezpečné a plynulé odbočení souvisle jedoucí kolony vozidel po objízdné trase a tím vyřešení případnému levému odbočení z vedlejší komunikace na ulici Bedřicha Václavka, což je nežádoucí vliv. Jejím úkolem je zklidnění dopravy na objízdné trase a tím zajištění bezpečného stavu uzavírky jako celku.

Návrh mini okružní křižovatky byl realizován absolventem vysoké školy ČVÚT v Praze a naším zaměstnancem Ing. Preislerem, který obor pozemní stavitelství studoval – nejedná se tedy o výplod laika, ale o odbornou práci člověka, který se například v minulém zaměstnání projekcí a výstavnou okružních křižovatek zabýval.

Dále byl návrh tvořen tak, aby se nemuselo stavebně upravovat okolí (bourání chodníků). Demontáž sloupu VO si myslím přispěla k celkovému perfektnímu stavu situace.

Montáž a pronájem provizorní okružní křižovatky je i levnější, než například montáž a pronájem provizorní semaforové soupravy.

Mini okružní křižovatka umožňuje pouze opticky vytvořit středový prstenec – je zde však potřeba buď stavebně zvýšit středový pojezdový prstenec nebo mechanicky komunikaci narušit, pomocí chemických kotev namontovat žlutočerné zpomalovací polštáře. Tím se komunikace naruší a do budoucna se zde mohou vytvořit výtluky. Je zde ovšem otázka, zda by řidiči respektovali okružní křižovatku, provedenou pouze z vodorovného dopravního značení. Tato varianta nebyla přípustná pro PČR DI a osobně ji také nedoporučuji – mini okružní křižovatka by nesplnila svůj účel.

Video, prezentované v médiích, bylo pořízeno cca hodinu po spuštění celé akce – jedná se tedy o video, které chtěla média vidět a prezentovat, nikoli o celkový stav situace, který je dle mého názoru vyhovující, bezpečný a plynulý. Možná bych se obrátil na PČR DI s tím, jaká byla na okružní křižovatce nehodovost za dobu jejího provozu. Dále máme videa, kde provoz autobusů je pomalý, avšak plynulý a bezpečný.

Dále už mě komentáře k naprostému nesmyslu, zachycené p. Novákem, nenapadají – na jeho nadšení pro boj s nespravedlností světa a mladistvou aroganci si možná částečně vzpomínám ze svých mladých let, ovšem teorie se značně liší od praxe, a to asi p. Novákovi chybí… A nebo se blíží volby???

Pokud bude potřeba se zúčastnit jakékoliv konfrontace, jednání, schůzek nebo i vysvětlení pojmů například p. Novákovi, rád se zúčastním. Za naší prací si skálopevně stojíme, udělali jsem v rámci nelehké situace vše možné, potřebné a nutné tak, aby doprava v Třebíči fungovala i po uzavírce komunikace I. třídy, čehož je nám současný stav provozu důkazem.“

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Tvorba webových stránek: Webklient