Studenti gymnázia Střední školy Kostka se vydali k Památníku osvobození na náměstí Svobody v rámci realizace tzv. místně ukotveného učení. Hlavním cílem bylo v rámci učiva o druhé světové válce připomenout si události jara 1945 ve Vsetíně i ve světě, ale také sklonit se před hrdiny, trpícími obyvateli a osvoboditeli.
Místně ukotvené učení je téma, které přichází v rámci školní výuky v poslední době velmi často na přetřes. Můžeme je označit za výukový systém komplexního charakteru, přesahující do organizační formy, či holistického novátorského (alternativního) přístupu k výuce vybraných předmětů, zahrnující jednak přípravy, realizaci učiva, učitelovo vyučování, žákovo učení, jejich společnou interakci ve výuce, až po vytváření tzv. regionálních učebnic.
Cílem každého učitele je jistě předkládat žákům učivo záživně, srozumitelně a snad i co nejnázorněji. A k tomu právě místně ukotvené učení vede. Název je zřejmě srozumitelný i laikovi. A jak to vypadá v praxi? Učivo prostě přiřadí učitel k něčemu u dětí doma, za školou, u školy, v nejbližším okolí, ukotví ho a na místním jevu či věci ukáže téma obecné.
Velká část obyvatel Vsetína se málokdy zastaví u pomníků, památníků, ale i jen tak u starších, architektonicky zajímavých domů a míst.
Většinu žáků překvapilo, že Památník osvobození není zasvěcen „jen“ památce obětí 2. světové války, nebo památce osvoboditelů Vsetína, jak by dvě centrální postavy ukazovaly… když totiž památník obejdete zezadu, od budovy Střední zdravotnické školy, dozvíte se, stejně jako žáci z Kostky, že je zasvěcen také obětem vzpoury Valachů proti Habsburkům v 17. století, ale i mužům, kteří padli v odboji v letech 1914-1918, v první světové, tzv. Velké válce, a pak lidem, kteří položili životy v Druhém odboji za německé okupace 1939-1945, tedy za druhé světové války. Na závěr je připsána věta … a 90 obětem rasové persekuce. Tím jsou myšleni obyvatelé židovské národnosti ze Vsetína a okolí, jejichž jména zřejmě v době stavby památníku nebyla známá, ale dnes si je již můžeme přečíst na nástěnných tabulích na zdi Vsetínského hřbitova.
Je velmi důležité uchovat vzpomínky na tyto události, na hrdinství obyvatel Vsetína a pěstovat hrdost k regionu. Víc pro své předky udělat nemůžeme. A pocity, které studenti prožívají u památníku, při diskusi, vzpomínkách a čtení autentických výpovědí místních obyvatel… ty jim opravdu žádná učebnice nenahradí, ale … ta učebnice je důležitá a samozřejmě učivo v ní, aby znali kontext, celosvětovou situaci a aby si místní regionální události spojené s pocity a prožitky dokázali zasadit do celkového historického rámce.