Primátor upozornil, že o stavbě D1 kolem Přerova se reálně mluví a píše od roku 1991. Dálniční úsek Přerov-Lipník nad Bečvou již byl zahájen, ovšem příprava úseku Říkovice-Přerov je v současné době pozastavena. A pokud Děti Země u soudu se svou žalobou uspějí, oddálí se termín zahájení stavby o další roky. Možná i desetiletí.
„Upozorňuji, že pokud tento poslední návazný úsek nebude vystavěn, vygraduje katastrofická situace v totální kolaps se všemi důsledky na veřejné zdraví, bezpečnost obyvatel a ovzduší. Doprava z dálnice totiž bude do města přivedena z obou stran – od Říkovic i od Lipníku nad Bečvou, vozidla totálně ucpou město a zkáza bude dokonána,“ konstatuje primátor Vladimír Puchalský. Ve sdělení připomíná i to, že město je od roku 2002 pravidelně zařazováno mezi oblasti se zhoršenou kvalitou životního prostředí, a to z důvodu překračování imisního limitu pro prašný aerosol.
„Analýza ovzduší prokázala, že rozhodující podíl znečišťování ovzduší nezpůsobuje provoz stacionárních zdrojů znečištění, ale opakovaně se zviřující prach u mimořádně frekventované vnitřní silniční dopravy. Ke zvýšení koncentrace škodlivých látek přitom dochází v přízemní vrstvě – tedy ve výšce, ve které vzduch dýcháme,“ doplnil primátor Puchalský. Vzpomněl, že magistrátní úředníci musejí opakovaně upozorňovat obyvatele na zvýšené koncentrace částic PM10, sledují i výsledky měření prašného spadu. Hodnoty prachu, naměřené například v blízkosti dvou středních škol v Komenského ulici, jsou dlouhodobě několikanásobně vyšší, než na jiných – poklidnějších místech Přerova, kde je měření prováděno. A ve sdělení adresovaném soudu dále primátor píše: „Je všeobecně známo, že polétavý prach nejen dráždí dýchací soustavu, ale i ji poškozuje, stejně jako srdeční ústrojí, dále zkracuje délku života a zvyšuje kojeneckou úmrtnost. Vdechování polétavého prachu má za následek poškození plodu již na počátku těhotenství a častější onemocnění dýchacích cest u dětí. Dále mají tyto látky významný vliv na vznik astmatu a řady plicních chorob, způsobují rakovinu plic.“
Výčet problémů Přerovanů pak dává primátor opět na misku vah a znovu opakuje, že popsané komplikace lidí staví nad zájmy křečků polních, skokanů štíhlých či batolců červených, kvůli nimž Děti Země vedou spor.
„Připomínáme soudu jako osoba zúčastněná na řízení i to, že máme ohledně dostavby dálnice rozsáhlou korespondenci, kterou jsme vedli s odpovědnými subjekty na straně státu i jiných samospráv – spolu s různými urgencemi, výzvami, peticemi, memorandy a podobně. To nad vší pochybnost dokumentuje mimořádně intenzivní veřejný zájem na dostavbě D1,“ doplnila právnička města Jana Hrubá. V historickém exkursu se zástupci města vrací až do roku 1991, kdy byly provedeny první studie vedení dálnice, o rok později pak schválilo trasu zastupitelstvo města – a od té doby už jen přerovští politici stavbu urgovali.