Rok 2017 byl pro Škodovku historicky nejúspěšnější

Česká automobilka dosáhla vloni jak v počtu celosvětově dodaných vozů, tak ve finančních výsledcích nových rekordních hodnot. Ve srovnání s minulým rokem vzrostl počet dodaných vozů o 6,6 % na 1 200 500 vozů (2016: 1 126 500). Společnost Škoda Auto tak dosáhla nejúspěšnějšího roku ve své dosavadní historii. Ve stejném období vzrostly tržby o 20,8 % na 16,6 miliardy eur (2016: 13,7 miliardy eur) a tím dosáhly rovněž nového maxima. Provozní výsledek tradiční české automobilky vzrostl o 34,6 % na 1,6 miliardy eur (2016: 1,2 miliardy eur). Společnost vytvořila prostřednictvím své Strategie 2025 a s ní spojené modelové ofenzívy podmínky pro další růst. V příštích dvou letech uvede společnost Škoda Auto na trh celkem 19 nových vozů, mezi nimi již v roce 2019 sériovou verzi studie Škoda Vision X, která slavila na Mezinárodním autosalonu v Ženevě v roce 2018 svou světovou premiéru.

„Rok 2017 jasně ukázal, jak dobře je naše aktuální modelová paleta přijímána zákazníky. S více než 1,2 milionu dodaných vozů byl rok 2017 nejúspěšnějším rokem v historii podniku,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. „Na tomto místě děkuji všem našim zákazníkům na celém světě za jejich důvěru v naše produkty a za věrnost naší značce. Máme obrovskou motivaci v tomto kurzu pokračovat. Přesně to děláme, a to nejen tím, že do konce roku 2020 uvedeme na trh celkem 19 nových modelů, ale že současně také realizujeme největší investiční program v historii podniku: V příštích pěti letech investuje společnost Škoda Auto zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou. Odhodlaně tím pokračujeme v realizaci naší Strategie 2025.“

Klaus-Dieter Schürmann, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast financí a IT, k tomu dodává: „V obchodním roce 2017 jsme opět navýšili počty dodaných vozů a zároveň jsme dosáhli vysokého vytížení našich výrobních závodů. V kombinaci s atraktivním modelovým mixem a optimalizovanými produktovými náklady se nám tak podařilo pokračovat v růstovém ziskovém kurzu. Rekordní provozní výsledek ve výši 1,6 mld. eur (+ 34,6 %) se podařilo zvýšit nadproporcionálně k tržbám (+ 20,8 %), což lze vysvětlit především úspěšnou realizací naší SUV strategie a našimi vylepšenými nákladovými položkami.“

„Naši zaměstnanci jsou důležitým pilířem tohoto skvělého úspěchu,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast řízení lidských zdrojů, který zároveň jménem představenstva všem zaměstnancům poděkoval. „Takového výsledku mohlo být dosaženo pouze díky jejich velkému nasazení a know-how. Budeme naše zaměstnance v budoucnu dále cíleně školit a vzdělávat v oblasti elektromobility, automatizace i robotizace. Budou tak perfektně připraveni na budoucí vývoj automobilového průmyslu,“ dodává Wojnar.

V obchodním roce 2017 zaznamenala společnost Škoda Auto nové rekordní hodnoty tržeb a provozního výsledku. Tržby vzrostly na 16,559 mld. eur (2016: 13,705 mld. eur) a překonaly tak dosavadní rekordní hodnotu z roku 2016 o 20,8 %. Provozní výsledek vzrostl o 34,6 % na 1,611 mld. eur (2016: 1,197 mld. eur). To představuje 9,7 % z tržeb (2016: 8,7 %).

Zisk před zdaněním vzrostl o 33,9 % na 1,570 mld. eur (2016: 1,173 mld. eur). Zisk roku 2017 po zdanění činil 1,274 mld. eur (2016: 0,951 mld. eur) a o 34,0 % tak překonal výsledek předchozího roku. Investice v roce 2017 činily 733 milionů eur (2016: 548 milionů eur).

Celosvětově dodala Škoda Auto svým zákazníkům v roce 2017 rekordní počet 1 200 500 vozů, což odpovídá nárůstu o 6,6 % (2016: 1 126 500 vozů). Žebříčku deseti nejúspěšnějších trhů pro společnost Škoda Auto vévodila v uplynulém roce opět Čína s 325 000 prodanými vozy. Za ní následovalo Německo (173 300 vozů), Česká republika (95 000 vozů), Velká Británie (80 100 vozů), Polsko (66 000 vozů), Rusko (62 300 vozů), Francie (27 300 vozů), Turecko (25 000 vozů), Itálie (24 700 vozů) a Rakousko (24 300 vozů).

Do roku 2018 společnost Škoda Auto vykročila rovněž s plnou dynamikou. V lednu a únoru docílila česká automobilka nových rekordních hodnot a za oba první měsíce roku tak zvýšila dodávky zákazníkům o 12,4 % na 196 600 vozů (2017: 174 900 vozů). V březnu představila mladoboleslavská automobilka na Mezinárodním autosalonu v Ženevě celou řadu novinek. Vedle světové premiéry studie Škoda Vision X společnost vůbec poprvé ukázala zcela přepracovaný model Škoda Fabia. Do záře reflektorů se postavila navíc i Škoda Kodiaq L&K, nový špičkový model v žádaném segmentu SUV.
S aktuálně sedmi modelovými řadami osobních automobilů – Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb – nabízí automobilka nejrozsáhlejší produktové portfolio ve své dosavadní historii. Nejoblíbenějším modelem zůstala i v roce 2017 Škoda Octavia, vlajková loď Škoda Superb dále pokračovala ve svém růstovém kurzu. Výrazný podíl na současném prodejním rekordu společnosti měl v roce 2017 i model Škoda Kodiaq. Pro toto velké SUV se během prvního roku jeho prodeje rozhodlo přibližně 100 000 zákazníků. Kompaktního SUV Škoda Karoq, uvedeného na trhy vloni na podzim, se během několika týdnů prodalo již 6 500 vozů a další tisíce byly objednány.

Tradiční česká značka bude v budoucnu sázet v plné míře na elektromobilitu a prostřednictvím největšího investičního programu ve své historii dále urychlí vývoj inovativních technologií pohonů. Od roku 2019 začne výroba vozu Škoda Citigo BEV, který bude prvním modelem značky s výlučně elektrickým pohonem. V témže roce sjede z výrobní linky kvasinského závodu také Škoda Superb PHEV, první plug-in-hybrid značky. Rovněž od roku 2019 bude společnost Škoda Auto vyrábět v Mladé Boleslavi elektrické komponenty i pro další koncernové značky. Od roku 2020 bude následovat výroba sériové verze studie Vision E, prvního modelu s čistě elektrickým pohonem na bázi platformy MEB (modulární koncernová stavebnice pro elektromobily). Během příštích dvou let uvede automobilka na trh celkem 19 nových vozů. Mezi nimi také sériovou verzi studie městského crossoveru Vision X, která byla představena na Mezinárodním autosalonu v Ženevě, a která se na trhu objeví již příští rok. Do roku 2025 bude společnost Škoda Auto nabízet celkem 10 elektrifikovaných modelů.

Prostřednictvím Strategie 2025 definovala společnost Škoda Auto oblasti, za pomoci kterých hodlá využít současné zásadní transformace automobilového průmyslu pro svůj další růst. Jde zejména o elektromobilitu, autonomní řízení a konektivitu. Dalšími centrálními oblastmi aktivit jsou digitalizace produktů a procesů, získávání nových trhů i rozšíření klasických činností spojených s výrobou automobilů o další rozmanité služby týkající se mobility. Tím chce Škoda Auto růst ve dvou dimenzích.

Prodej vozů se má dále zvyšovat, vedle toho mají nové oblasti aktivit, jako například digitální služby spojené s mobilitou, poskytnout růstovému kurzu širší základnu. V rámci Strategie 2025 se Škoda Auto intenzivně zabývá také další internacionalizací. Společnost v současnosti působí na 102 trzích a plánuje své působení rozšířit na 120 zemí. Ještě letos bude Škoda Auto nabízet své výrobky v Singapuru, v roce 2019 navíc plánuje vstoupit na trh v Jihoafrické republice.

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Tvorba webových stránek: Webklient