Nejmodernější vybavení pro studium technologií využívajících různé obnovitelné zdroje energie funguje od začátku školního roku na Střední průmyslové škole Žďár nad Sázavou. Technologie respektující absolutní špičku v oblasti obnovitelných zdrojů využívané při projektování rodinných domů byly záměrně sdruženy pod jednu střechu, tak aby se je žáci školy naučily ovládat, kombinovat a následně v praxi simulovat a měnit jejich ideální stavy. „V tomto kompletním složení zdrojů obnovitelných energií je naše škola ve Žďáru nad Sázavou absolutní špičkou mezi specializovanými pracovišti v České republice. Stejná pracoviště budujeme ještě na Střední škole stavební v Třebíči a v Jihlavě. Jen ve Žďáru centrum přišlo na více než 6,5 miliónu korun, velkou část nákladů ale pokryje dotace z IROP,“ informovala radní Kraje Vysočina pro oblast školství, mládeže a sportu Jana Fialová.
V rámci projektu byly pořízeny pro Centrum obnovitelných zdrojů energií: fotovoltaické panely, sluneční kolektory, tepelná čerpadla a kogenerační jednotky. Ovládací a monitorovací prvky byly vyvedeny na řídící pult a převedeny do software v počítačích. „Bude tak možné nejen simulovat chování prvků, ale také modelovat reálné situace. V rámci projektu bude pro všechny tři školy pořízena konektivita – wifi síť, firewally, řízení identit, analýza síťového provozu, záložní zdroj, server a datové úložiště,“ vyjmenoval ředitel Střední průmyslové školy Žďár nad Sázavou Jaroslav Kletečka.
Žďárská průmyslovka aktuálně vzdělává zhruba tisícovku žáků. Ti mohou nově využívat nejen centrum obnovitelných zdrojů energií, ale i novou laboratoř elektrotechnického měření. Za více než čtyři milióny korun se zde budoucí elektrikáři, strojaři nebo informatici učí pracovat s nejmodernější měřící technikou. K dispozici jsou nákladné soupravy na optická měření nebo sady pro přísné revize elektrických přístrojů.
Kraj Vysočina patří v rámci České republiky k lídrům změn ve středním technickém školství. I díky budování moderně vybavených center odborné výuky se na Vysočině dlouhodobě daří obsazovat klíčové středoškolské obory.