Velkým tématem spolupráce Plzně a Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) je a v budoucnu bude Smart City neboli práce na chytrých řešeních v různých oblastech života. Na tom se shodli primátor města Martin Zrzavecký a jeho náměstci se zástupci ZČU v čele s rektorem Miroslavem Holečkem. Společné jednání se uskutečnilo ve středu 14. března na půdě univerzity.
Plzeň je mezi českými městy průkopníkem Smart City, vlastní koncept nazvaný Smart City Plzeň spustila už před dvěma lety. Jeho součástí jsou různá chytrá řešení, která od té doby postupně zavádí a jež mají za cíl zejména usnadňovat život občanům. Právě Smart City přináší velkou možnost spolupráce obou subjektů a bude jednou z oblastí, na niž chce univerzita v nejbližších letech čerpat prostředky z ITI, přičemž ji bude zaměřovat multioborově, tedy zapojovat by se do projektů měly nejen její technické fakulty. „Je třeba vychovávat odborníky v oblasti Smart City a město Plzeň by si mohlo říci, jaké potřebuje,“ uvedl rektor.
Na řadě řešení už město a jednotlivé fakulty nyní spolupracují, aktuálně se věnují například projektům Plzeňských městských dopravních podniků, dále také sestrojují družici, kterou nechá město spolu se ZČU v polovině roku vyslat do vesmíru. Velkým společným tématem je i oblast dronů. Plzeň, jež chce být v České republice lídrem v oblasti vývoje, aplikací a testování bezpilotních letadel, iniciovala vznik nového oboru na ZČU zaměřeného právě na bezpilotní letectví. Významný rozvoj této oblasti má do budoucna umožnit i zázemí, které plánuje Plzeň vybudovat v objektech bývalého pivovaru a kasáren Světovar. „V bezpilotním letectví vidíme obrovský potenciál. Bez spolupráce se ZČU by to ale nedávalo velký smysl,“ poznamenal technický náměstek Pavel Šindelář.
Kromě Smart City zástupci města a univerzity jednali i o dalších tématech. Cílem radnice je například to, aby mladí absolventi univerzity zůstávali v krajské metropoli a neodcházeli za prací jinam. Za tímto účelem vedení města zvažuje, že by jim například v připravované bytové lokalitě Zátiší vyčlenilo „startovací“ byty.
Podle Petra Náhlíka, náměstka pro oblast dopravy a životního prostředí, by se mohla ZČU začít zabývat demografií regionu a reálnými dopady na život v něm. Plzeň jako krajská metropole totiž v řadě oblastí poskytuje servis nejen svým 160 tisícům obyvatel, ale v podstatě všem 350 tisícům obyvatel kraje, jde o oblasti dopravy, sociální a další.
Podle prorektora pro rozvoj a vnější vztahy Vladimíra Duchka se snaží univerzita reagovat na konkrétní požadavky. Například filozofická fakulta připravila nový studijní program zaměřený na oblast sociální práce, jenž nabídne profesně kvalifikované mladé lidi pro tyto účely. Podle náměstkyně pro oblast školství a sociálních věcí Evy Herinkové se Plzni nedostává zejména pracovníků v přímé obslužné péči, nicméně město bude rádo i za program na vysokoškolské úrovni. „Minimálně na té bakalářské, je to cesta správným směrem,“ reagovala.
Ekonomický náměstek Pavel Kotas nabídl univerzitě možnost zapojit se do pracovní skupiny, jež vznikla pod taktovkou města na podporu podnikání, a jejíž členové se schází každý měsíc. Užší spolupráce města a ZČU by podle něj také mohla probíhat ohledně analýzy dat.