Search
Close this search box.

U příležitosti 100.výročí obnovili na mladějovské úzkokolejce provoz po celé délce

Po patnácti letech, kdy byla historická úzkokolejka z Mladějova na Moravě na Moravskotřebovsku v provozu pouze v části své trasy, se dobrovolníkům podařilo rekonstruovat poslední část trati a obnovit tak muzejní provozí provoz v celé její délce. První vlaky pro veřejnost do obnovené stanice Hřebeč doly dorazí v sobotu 5. května 2018, téměř na den přesně sto let poté, co Moravské místodržitelství v Brně projekt výstavby této původně průmyslové úzkokolejky schválilo.

Jedenáctikilometrová mladějovská drážka o rozchodu pouhých 600 mm byla vybudována na sklonku první světové války pro dopravu tehdy strategických surovin – lupku a šamotu. Svému účelu sloužila až o roku 1991, kdy byly doly na Hřebči i šamotka v Mladějově na Moravě kvůli nerentabilitě uzavřeny. Až do konce provozu byly na úzkokolejce využívány původní parní lokomotivy polotendrové konstrukce, které se nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými, díky čemuž se dochovaly dodnes. Také díky tomu nepotkal mladějovskou úzkokolejku osud ostatních průmyslových drážek, ale jako unikátní technická památka se stala vyhledávaným turistickým cílem.

Po celou dobu od konce průmyslového provozu jsou existence a provoz úzkokolejky životně závislé na ochotě desítek a desítek dobrovolníků z celé České republiky, kteří úzkorozchodce věnují svůj volný čas a svou energii. Kvůli špatnému technickému stavu se přesto nepodařilo udržet v provozu celou trať a od roku 2003 byl provoz omezen pouze na šestikilometrový úsek Mladějov – Nová Ves.

Obnova trati až na Hřebeč probíhala postupně od roku 2011. „Od léta 2015 byl provoz prodloužen do zastávky Josefka, od jara 2017 pak až k dolu Gerhard. Letošního 5. května oslavíme sté výročí úzkokolejky obnovením provozu až do konečné stanice Hřebeč doly,“ vysvětluje Marek Skalka ze spolku Mladějovská průmyslové dráha. „I když jako dobrovolníci pracujeme bez nároku na odměnu, náklady na obnovu trati byly vysoké. Částečně jsme je financovali z výnosů provozu našich pravidelných výletních vlaků, avšak bez pomoci sponzorů a partnerů bychom to nezvládli, “ doplňuje Skalka.

Ani obnovením provozu na celé úzkokolejce práce dobrovolníků v Mladějově nekončí – kromě zajišťování provozu parních vlaků pro veřejnost se budou muset dále věnovat pravidelné údržbě celé trati, možná však budou mít již více času na své další projekty, například opravy historických vozidel nebo přípravu zpřístupnění památek na hornickou činnost na Hřebči.

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Tvorba webových stránek: Webklient