Search
Close this search box.

Most ve Svinarech se otevře příští rok v květnu

Termín uvedení do předčasného užívání nového mostu pro převedení komunikace III/3082 přes řeku Orlici ve Svinarech byl plánován na konec roku 2018. Přestože stavební práce na mostě bylo možné z procesních důvodů zahájit až téměř o měsíc později oproti předpokladu, zhotovitel, investor i správce stavby vyvíjeli po celou dobu maximální úsilí pro dokončení stavby dle plánovaného harmonogramu. Realizace mostu je plánována na 55 týdnů (více než jeden rok) stavebních prací v odpovídajících klimatických podmínkách. Snahou všech zúčastněných bylo zprovoznit most, alespoň v omezené míře před koncem letošního roku – tedy po 7 měsících výstavby.

V září byla provedena betonáž mostovky, v říjnu pak byla dokončená nosná ocelobetonová konstrukce mostu včetně předepnutí. V listopadu byla provedena pečetící vrstva betonové konstrukce, ale od poloviny listopadu nastaly klimatické podmínky znemožňující dokončit zbývající práce na mostě v požadované kvalitě. Zejména vlhkost, déšť a kolísavé teploty, které ovlivňují kvalitu položení dalších vrstev izolace mostovky. Tyto izolace jsou velmi důležité pro životnost mostu. Pro provedení izolace musí být celodenní teploty nad 5°C pro izolační pásy a 8°C pro pečetící vrstvu. Také podkladní betonová konstrukce musí mít vhodnou teplotu a vlhkost pod 4%. Obdobné podmínky jsou potřebné i pro osazení dilatačních závěrů do plastbetonu.

V současné situaci je možno realizovat práce na předpolích mostu, instalaci obrubníků a zábradlí. Dále se odstraňuje podpěrná skruž. Bohužel s ohledem na aktuální klimatické podmínky jsme byli nuceni zvážit, zda můžeme pokračovat i v dalších plánovaných krocích. Prioritou stavebního dozoru, zhotovitele a investora stavby je dodržet technologické předpisy a tím i kvalitu díla. Proto jsme požádali zainteresované subjekty o jejich stanoviska.

Zhotovitelem je společnost Most Svinary ve složení Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. „Po celou dobu jsme pracovali naplno dle harmonogramu, bohužel nepředvídatelné klimatické podmínky aktuálně znemožňují další postup prací vodpovídající kvalitě, ke které jsme smluvně zavázáni – u izolací je to garance na 120 měsíců, na celé dílo potom 72 měsíců,“ uvedl Ing. Zdeněk Roušar, výrobní náměstek ředitele divize Mostní stavby společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a. s.

Za Technický dozor stavby – Ing. Milan Pavlíček potvrdil: „Harmonogram postupu prací vycházel z optimistického předpokladu příznivých klimatických podmínek, které se však nenaplnily. Přesto, že zhotovitel vyvinul maximální úsilí pro urychlení prací nejen na novém mostě, ale i v přípravných pracích, na demolici mostu, přesunu lávky a několikanásobných přeložkách značného počtu sítí, není reálné stavbu dokončit v letošním roce s ohledem na kvalitativní požadavky technologických prací závislých na vhodných klimatických podmínkách, které již nelze předpokládat.“

Proto, pokud se klimatické podmínky do 17. 12. 2018 nezlepší natolik, aby bylo možné pokračovat v plánovaných činnostech, aniž by byla ohrožena životnost provedených prací a následná bezpečnost provozu nového mostu, investor a správce stavby se dohodli na přerušení prací po dobu zimní přestávky.

První náměstek hejtmana, v jehož gesci je doprava a silniční hospodářství Královéhradeckého kraje, a senátor v PČR Mgr. Martin Červíček dodává: „Svinarský most – respektive jeho havarijní stav působící velké dopravní komplikace a hlavně vleklé a nedotažené kroky, které by vedly k řešení této situace – byly nejprve mou velkou noční můrou a také jedním z prvních úkolů v mé gesci, které jsem si předsevzal bez odkladu vyřešit. Slíbil jsem občanům, že nový most „postavím“ a díky své neústupnosti jsem dosáhl toho, že jsme v letošním roce opravdu mohli začít stavět. Mým velkým přáním bylo, abychom, byť v omezeném rozsahu, mohli provoz na mostě zahájit ještě před koncem tohoto roku. Osobně jsem pravidelně stavbu v rámci kontrolních dnů navštěvoval a postup probíhajících prací konzultoval. Bohužel počasí naplánovat nelze, ale kvalita provedené stavby a s tím spojená její následná životnost a bezpečnost splněna být musí. Nedávám plané sliby, ale zprovoznění mostu v plné míře od května roku 2019 slíbit mohu.“

Dokončení pokládky izolace, odvodňovačů, odvodňovací vrstvy po krajích vozovky a osazení mostních závěrů bude pokračovat, jakmile to teploty a přiměřená vlhkost dovolí. Pokud nenastane neočekávané extrémní počasí i v prvních jarních měsících, předpokládáme, že tomu tak bude v polovině března. Navazovat bude zhotovení asfaltobetonového krytu vozovky a ochranné vrstvy chodníku, poté provedení statické zatěžovací zkoušky a nezbytná mostní prohlídka před uvedením mostu do provozu. Do konce dubna předpokládáme dokončení stavby a uvedení mostu do provozu v plném rozsahu pro silniční dopravu i pro pěší od května 2019.

Přes zimu bude v provozu provizorní lávka pro pěší. Na stavbu mostu ve Svinarech v květnu příštího roku naváže zahájení rekonstrukcí silnic v Malšově Lhotě a Krňovicích.

Převzato ODTUD

Sdílejte článek

Přečtěte si také

10 zásad pro nové dětské hřiště

Dětská hřiště jsou místa, kde děti tráví mnoho hodin svého dětství. Tato prostranství by měla být bezpečná, zábavná a podporovat rozvoj dětí. Při plánování nového

Tvorba webových stránek: Webklient