Jiří Hlavenka: Jak vzdělávat děti v IT?

Měl jsem v uplynulých dnech na toto téma pár zajímavých diskusí. Nejsem pedagogický odborník a proto uvítám názory těch opravdu povolaných.

Má představa o rozumném vzdělávání dětí v informačních technologiích je zhruba takováto. Třída oplývá pestrostí zařízení: dobře vybavené počítače (výkon, SW), tablety, především ale chytré periferie, jako je např. Lego Mindstorm, Arduino s rozsáhlou výbavou, tiskárny a 3D tiskárny, tablet se stylusem pro kreslení, digitální kamera, programovatelná malá vozítka nebo třeba „vláčky“, jednoduchý bastlířský koutek.

A děti bych tam – klidně skupinu napříč třídami – volně vpustil a nechal je řádit. Ne na klasickou vyučovací hodinu, ale déle, protože za vyučovací hodinu se nic pořádného nestihne. Učitel nechť spíš jemně naviguje a inspiruje, otevírá možnosti, iniciuje vznik týmů, které pracují společně, radí a pomáhá kde je potřeba.

Proč? Protože jak pozoruji z života, není jiného oboru, ve kterém by byly i na nízkých stupních škol tak propastné rozdíly mezi jednotlivými dětmi – IT je totiž obor, kterému se nejčastěji věnují mimo školu a to velmi různorodě. Je obvyklé, že skupina žáků nebo studentů střední školy ví o vyučovaném oboru násobně více než pan učitel nebo paní učitelka, každý je pokročilý v něčem jiném, a taky tam mohou být úplně nepolíbení. Jak chcete tuhle pestrou chásku učit dle nějakého jednotného „ŠVP“? Ať nastavíte obtížnost jakkoli, část se bude totálně nudit, část nebude chytat: to nemůže fungovat.

Pestré prostředí a samostatnost je dobré v tom, že každý si najde to, co jej baví a v čem se může posunout. I ti „nechytající se“ se stanou pomocníky při týmovém projektu, naučí se od těch dobrých, což je lepší motivace než „čtverka z písemky“. Místo znalostí si osvojí kompetence a nakonec se něco naučí i pan učitel 🙂

(Pro ilustraci pár vět z toho co se dá najít v ŠVP, ve školních vzdělávacích plánech pro gymnázia:
– „používá záhlaví a zápatí, generuje automatický obsah“ (to jsem se nenaučil dodnes a žiju)
– „orientuje se v základních typech počítačových sítí“ (tj. odhrká teorii)
– „seznamuje se s principem hromadné korespondence“ (není to teď náhodou zakázaný?)
– „charakterizuje architekturu současných počítačů“ (wtf?)
– „orientuje se v základních fázích historie výpočetní techniky (mucho useful!)
– „používá zásady hygieny při práci s počítačem“ (jako „nežer bagetu nad klávesnicí?“)
– „využívá teoretické a praktické poznatky softwaru k efektivnímu a tvůrčímu řešení zadaných úloh a nastalých situací“ (např. když vypnou proud).

Co si myslíte vy?

Sdílejte článek

Přečtěte si také

SPORT PORADNA: Jak na výběr těch nejvhodnějších kopaček

Milujete fotbal a poohlížíte se po té správné obuvi na kopanou? Poradíme vám s výběrem fotbalových kopaček. Můžeme začít tím, že se zamyslíme nad tím, jaký typ hřiště budete nejčastěji hrát, jaký je váš herní styl a jaký rozpočet máte na kopačky vyčleněný. To vám pomůže zúžit možnosti a snáze se rozhodnout.

Policie oznámí, kdo může za výbuch a smrt v dole OKD před vánoci 2018

Dne 20. prosince 2018 došlo na dole ČSM Sever ve Stonavě, okres Karviná, k výbuchu metanu. Při výbuchu zahynulo 13 horníků (1 Čech a 12 Poláků) a dalších 7 bylo zraněno. Tři horníci byli hospitalizováni v Ostravě a Karviné, přičemž jeden z nich byl ve vážném stavu. V lednu 2019 vznikl společný vyšetřovací tým složený z justičních a policejních orgánů Polské a České republiky. Nyní mezinárodní tým oznámí výsledky vyšetřování.