Search
Close this search box.

Jdeme do vodíku, dohodl se Moravskoslezský kraj s Ostravou. Společně budou zavádět tuto čistou technologii v dopravě

Vedení Moravskoslezského kraje a města Ostravy se rozhodlo zhostit role vizionářů a podporovat využívání vodíkových pohonů ve veřejné dopravě. Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor Ostravy Tomáš Macura proto v ostravské pobočce Impact Hub podepsali memorandum o spolupráci při rozvoji této čisté technologie. Na zavádění vodíkové mobility v regionu se bude podílet také společnost Vítkovice Cylinders. Uzavřela o tom memorandum s Moravskoslezským krajem.

Veškeré tyto kroky podnikají představitelé kraje, města i průmyslového gigantu proto, aby emise z dopravy co nejméně zatěžovaly životní prostředí, zejména ovzduší v regionu. Od spolupráce na rozvoji a zavádění čistých vodíkových technologií do života si slibují také vznik nového průmyslového odvětví. Připravují se tak i na „dobu bezuhelnou“.

„Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který trápí časté smogové situace a nemůže se zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární. Elektromobilita a hlavně vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

„Vodíkové technologie jsou všeobecně považovány za vysoce perspektivní pro rozvoj energetické soběstačnosti a efektivity Evropy. I pro historicky průmyslovou Ostravu se mohou stát dobrým nástrojem pro další rozvoj ve všech oblastech. Kupříkladu v dopravě si Ostrava vytýčila závazek zcela vyřadit z městské hromadné dopravy dieselovou trakci do roku 2020 a zcela ji nahradit ekologickými vozidly, převážně na elektřinu, částečně na CNG. Pokrok se ale nedá zastavit, a proto chceme zahájit v podmínkách ostravské MHD i testování vozidel na vodíkový pohon. Jsme přesvědčení, že veřejná správa by v případě takových projektů měla stát v první linii,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura.

Aktivity kraje v oblasti vodíkové mobility budou zahrnovat nejen spolupráci s městem Ostravou na pilotním projektu vybudování první plnicí vodíkové stanice a zajištění provozu vybraných autobusových linek DPO, jejichž autobusy budou mít vodíkový pohon. „Zaměříme se na pilotní provoz veřejných autobusů na vodík. Začneme s obnovou vozového parku na Karvinsku, počítáme tu alespoň s deseti vodíkovými autobusy. Postupně budou přibývat další veřejné autobusy na vodíkový pohon pro celou dopravní oblast kraje, také automobily pro úřady a příspěvkové organizace kraje, a pokud se nám podaří homologace, tak i vlaky. Počítáme i se samostatnými projekty na tzv. ‚ozelenění vodíku‘, tedy s výrobou vodíku z obnovitelných zdrojů,“ dodal náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka, který dnes podepsal také memorandum o společném postupu při zavádění vodíkové mobility v Moravskoslezském kraji se společností Vítkovice Cylinders.

„Vodíkové technologie máme připraveny. Jsme už dnes dodavateli čtyř z pěti velkých technologických světových hráčů – jak z oblasti energetiky, tak mobility a skladování. Máme vyřešeno skladování pro tlaky 350, 500 a 1000 barů a naší vlajkovou lodí je hydrogen transport, čili přeprava v mobilních zásobnících. Jsme rádi, že právě náš domovský Moravskoslezský kraj se chová osvíceně, sleduje nejmodernější trendy a rozhodl se vyjít z vodíkového pravěku Česka a nasadit jako vůbec první kraj v ČR tyto technologie v masovém měřítku,“ řekl předseda představenstva Vítkovice Cylinders Jan Světlík.

Převzato ODTUD

Sdílejte článek

Přečtěte si také

Tvorba webových stránek: Webklient