Letošní Den požární bezpečnosti, který byl Českou asociací hasičských důstojníků stanoven na pátek 13. dubna, pojali středočeští profesionální hasiči na většině územních odborů jako kontrolní den, kdy s výjezdovou technikou projížděli vytipovanými oblastmi ve svých hasebních obvodech.
Berounští hasiči vyrazili do Košťálkovy ulice, kde je nedostatek parkovacích míst už dlouhou dobu. Získané poznatky budou předmětem jednání, na kterých budou v následujících měsících spolu s vedením města hledat možnosti řešení. Pak se jednotka přesunula do Králova Dvora, kde se k ní přidali nejen místní dobrovolní hasiči, ale i člen zastupitelstva města. Společně zajeli k sídlišti Nad Stadionem, kde však dvě křižovatky byly zcela ucpané zaparkovanými vozidly, takže velká technika nemohla projet. Přitom v docházkové vzdálenosti ani ne sta metrů bylo mnoho volných míst vyznačených k parkování. Hořovičtí hasiči větší nedostatky nezaznamenali, tak si aspoň u některých bytových domů vyzkoušeli ustavení výškové techniky.
Také na Benešovsku se testovací jízdy uskutečnily na obou stanicích, to znamená v Benešově a ve Vlašimi. Obdobně jako v Hořovicích využila posádka benešovského automobilového žebříku, který byl navíc vyzdoben jedním z mnoha speciálně vyrobených bannerů k propagaci celé akce, testovací jízdy k jeho ustavení u výškové budovy. Řidič však musel předvést veškeré manévrovací umění, aby se mezi zaparkovaná auta daly z vozidla vysunout stabilizační podpěry – a šlo skutečně o centimetry.
Územní odbor Kladno vyjel do ulic z centrální stanice a také ve Slaném a v Rakovníku. Bohužel kladenský žebřík, který také poutal pozornost bannerem v barvách akce, musel krátce po výjezdu průzkum ukončit, neboť byl společně s velitelským vozem šéfa stanice odvolán k závažnějšímu požáru ve městě. Posádky, které projížděly vytipovanými oblastmi ve zbývajících dvou městech, rozdaly nejvíc „negativních“ letáčků za stěrače špatně parkujících vozidel nejen v sídlištích, ale také v okrajových zástavbách kolem rodinných nebo bytových domů, kde jsou úzké ulice a vozovky lemují travnaté pásy.
Na Kutnohorsku nevyjela do terénu žádná technika, ale veškerá činnost celého územního odboru byla soustředěna na stanici v Čáslavi, která se ve čtvrtek 12. dubna od rána do večera otevřela pro veřejnost. Zájem o prohlídku jedné z nejnovějších a nejmodernějších stanic v republice byl skutečně nečekaný. Mezi půl devátou a půl jedenáctou se u prezence zapsalo téměř šest stovek návštěvníků, převážně z mateřských a základních škol z Čáslavi i ze širokého okolí. Kromě prohlídky vlastní stanice a zásahové techniky, kterou rozšířilo i několik vozidel z Kutné Hory, byl pro všechny věkové kategorie připraven i další program. Nejčastěji se potlesk ozýval od ukázek výstupu po lezecké stěně nebo do čtvrtého nadzemního podlaží cvičné věže pomocí jednohákového žebříku, které připravilo družstvo požárních sportovců. Stále živo bylo i u stanu preventistů, kde si děti ověřovaly svoje znalosti a za správné odpovědi získávaly různé drobné odměny.
Mělník jako jediný územní odbor se ke Dni požární bezpečnosti připojil nejen kontrolou průjezdnosti, ale také otevřením centrální stanice. Hlavně děti ze základních škol se prostřednictvím prezentace projektu OČMU seznamovaly s činnosti operačního střediska a následně procvičovaly správný způsob volání na tísňové linky v různých nepříjemných životních situacích, ve kterých se mohou kdykoliv ocitnout. Zpestřením pak pro všechny návštěvníky byla nejen prohlídka techniky a hasičské výzbroje a výstroje, ale i ukázka práce skupiny lezců. V odpoledních hodinách se pak na průzkum ulic vypravily všechny tři stanice (Mělník, Kralupy nad Vltavou a Neratovice). Nejčastějším nedostatkem bylo špatné parkování vozidel v blízkosti křižovatek nebo v zatáčkách. Všechny jednotky se musely předčasně vrátit, neboť přes Mělnicko přešla fronta prudkých dešťových srážek doprovázených silným větrem a výrazně stoupl počet výjezdů k popadaným stromům.
Územní odbor Mladá Boleslav rozdělil kontrolní akci do dvou dnů, takže jeho zásahová vozidla viděli obyvatelé všech pěti měst, kde jsou rozmístěny požární stanice, nejen v pátek, ale také ve čtvrtek večer, kdy jsou především sídliště zcela zaplněna auty rezidentů. To se ukázalo jako velice prozíravé, protože v pátečním odpoledni byl celý okres nejvíce v kraji postižen zmíněnou nepřízní počasí a od 15 do 18 hodin vyjížděly jednotky ke dvaceti událostem. I tak se toho stihlo opravdu hodně. Přímo v Mladé Boleslavi nebyl v žádné ulici zcela znemožněn průjezd hasičské techniky, ale na některých místech byl hodně omezen, takže si řidiči velkých cisteren museli několikrát najíždět, couvat, sklápět zrcátka nebo potřebovali asistenci navigátora mimo vozidlo. Kromě toho u téměř většiny panelových domů byla na nástupních plochách pro požární techniku zjištěna zaparkovaná vozidla. Obvyklé potíže s nevhodně odstavenými vozy byly objeveny v Bělé pod Bezdězem i v Mnichově Hradišti, kde navíc bude jedna ulice s nejčastějšími problémy s průjezdností i námětem jednání s vedením města, neboť po zavedení jejího jednosměrného provozu volají delší čas i samotní obyvatelé. V Benátkách nad Jizerou se průzkum konal ráno i odpoledne za účasti Policie ČR. Na pečlivě vybrané trase s patnácti průjezdnými body bylo nalezeno hodně nedostatků, z nichž ty největší řešili policisté hned na místě. Velice silná sestava vyjela do ulic Staré Boleslavi, kde se kromě místních dobrovolných hasičů přidali do kolony nejen jejich kolegové z druhého břehu dvojměstí, ale i hlídky městských strážníků a policie z Brandýsa nad Labem. Společným cílem byly opět ulice, ve kterých byly největší nedostatky s parkováním už při předchozích kontrolách. Jak se letos ukázalo, získané poznatky nezapadly, ale odbor dopravy je zapracoval do úpravy parkovacích režimů. Na dříve problematických místech se objevilo nové vodorovné značení nebo byly u některých křižovatek a zatáček instalovány pevné svislé sloupky, které zabraňují nájezdu vozidel na zatravněné plochy, a tím už ani nelákají řidiče k zaparkování, což naopak kvitují s povděkem řidiči velkých hasičských vozidel.
Na Nymbursku zvolili pro letošek jinou strategii a na průjezdnost se zaměřili v jiných městech, než mají své stanice. Nymburští tak zamířili do Milovic, které jsou zřejmě nejvíce se rozvíjejícím sídlem v celé republice. Ne náhodou by do konce příštího roku měla v Milovicích vyrůst i třiatřicátá stanice HZS Středočeského kraje. A jak se potvrdilo, i velmi mladé město se potýká se stejnými komplikacemi, jako ta o mnoho set let starší. Přesvědčili se o tom i přítomní členové milovické dobrovolné jednotky a hlídky policie i městských strážníků. Hasiči z Poděbrad se pro změnu vydali do ulic Peček, které sice územně patří pod Kolín, ale jsou v hasebním obvodu jejich stanice.
Příbramský územní odbor zapojil do kontrol své tři stanice a výsledky byly obdobné v Příbrami, Sedlčanech i v Dobříši. V posledně jmenovaném městě projeli hasiči všemi třiceti vybranými ulicemi se zúženým profilem, ale ne všude se dalo jet bez potíží. Ty nastaly zpravidla opět v křižovatkách, kde majitelé některých aut nerespektovali při parkování pětimetrovou vzdálenost od hranice křižovatky. Řidiči tak zase musel na pomoc vystoupit z vozu spolujezdec, aby mu přes vysílačku nebo aspoň ukazováním ulehčil manévrování. Největší hříšníci dostali za stěrač nejen informační letáček od hasičů, ale také „pozdrav“ od strážníků v podobě předvolání k projednání přestupku. V rámci průzkumné akce zajeli hasiči i ke čtrnáctipatrovému věžáku, kde k jejich překvapení byla nástupní plocha zcela volná.